Original

ChKA 2019/2020


Sprawozdanie z działalności Chemicznej Klasy Akademickiej
w roku szkolnym 2019/2020
W tym roku szkolnym pracowała już tylko jedna klasa ChKA, 3d.
 
1. W piątek 25 października 2019 roku uczniowie klasy 3d brali udział w  „VIII Akademia Projektów Chemicznych”. Na zakończenie akademii wysłuchali wykładu na temat: „Ach..., jak zapachniało chemią!”, który wygłosiły panie dr Monika Bilska-Markowska i dr hab. Justyna Walkowiak-Kulikowska.
 
2. W czwartek 5 grudnia 2019 roku odbyło się inauguracyjne spotkanie klas akademickich objętych patronatem Wydziału Chemii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w którym uczestniczyli uczniowie ChKA.
 
Po krótkim wystąpieniu  dziekana Wydziału Chemii UAM uczestnicy wysłuchali dwóch wykładów:
„Jak wielkie zakłady chemiczne chronią środowisko, czyli gospodarka obiegu zamkniętego w praktyce na przykładzie sody kalcynowanej”, który wygłosił prof. dr hab. Włodzimierz Urbaniak.
 „Chemioterapia przeciwnowotworowa – wyzwanie XXI wieku”, wykład wygłoszony przez pana prof. dr hab. Adama Huczyńskiego.
 
3. W piątek 29 listopada 2019 roku maturzyści z Chemicznej Klasy Akademickiej uczestniczyli w bloku zajęć edukacyjnych na Wydziale Chemii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Młodzież wysłuchała wykładu na temat: „Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów",w trakcie którego zostały przypomniane pojęcia związane ze stałą i stopniem dysocjacji, skalą pH i iloczynem jonowym wody.

Następnie odbyły się warsztaty obliczeniowe. W drugiej części warsztatów uczniowie obliczali zadania z kinetyki chemicznej: szybkość reakcji, stała równowagi, reguła przekory.
 
4. W piątek 28 lutego 2020 roku  uczniowie klasy 3d ChKA uczestniczyli w warsztatach z izomerii. Zajęcia praktyczne były poprzedzone wykładem, który wygłosiła prof. UAM dr hab. Donata Pluskota-Karwatka. Uczniowie oprócz rzetelnej powtórki ze znanych rodzajów izomerii, poznali izomerię optyczną i takie pojęcia jak chiralność, czynność optyczna, konfiguracja względna i absolutna, enancjomery, diastereoizomery.
 
Po wykładzie teoretyczna wiedza pomogła ósemkowiczom w rozwiązywaniu zadań praktycznych. Przy pomocy modeli kulkowych, wskazówkom i podpowiedziom prowadzącej, uczniowie rozwiązali prawie wszystkie przygotowane zadania z tej tematyki. usystematyzować wiedzę.