Wewnątrzszkolny program doradztwa zawodowego
Art. 1. Zespół Wewnątrzszkolnego Programu Doradztwa Zawodowego w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu tworzą:
- pedagog szkolny, doradca zawodowy - koordynator
- psycholog szkolny
- nauczyciel podstaw przedsiębiorczości
- nauczyciel informatyki
- nauczyciel bibliotekarz
Art. 2. W programie doradztwa zawodowego współuczestniczą:
- wychowawcy klas
- nauczyciele przedmiotów
- przedstawiciele Rady Rodziców
- przedstawiciele instytucji zewnętrznych zajmujących się doradztwem
Art. 3. Charakterystyka placówki
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu to jedna z wiodących szkół matematyczno-przyrodniczych. Na każdym poziomie jest siedem klas. W każdej klasie uczy się około 30 uczniów. Uczniowie naszej szkoły to młodzież bardzo ambitna i zdolna. Aby dostać się do „Ósemki” musieli osiągnąć bardzo dobre wyniki na egzaminie gimnazjalnym oraz na świadectwie ukończenia gimnazjum. Nauka i wiedza dla uczniów VIII Liceum zajmuje znaczące miejsce w życiu. Rodzice wobec swoich dzieci są wymagający, czasami zbyt wymagający. Odnosimy wrażenie, że zbyt dużą wagę niektórzy rodzice przywiązują do osiągania jak najlepszych wyników przez dzieci z wszystkich przedmiotów, a mniej skupiają się na tym, aby pomóc dziecku w odkryciu własnych talentów i możliwości i ich rozwijania. Do wyboru kierunku studiów uczniowie podchodzą poważnie, poszukując pomocy, wsparcia w podjęciu decyzji u szkolnego pedagoga i psychologa. Monitoring losów absolwentów wskazuje, że każdego roku około 98% naszych uczniów dostaje się na studia w kraju i za granicą.
Wiedza młodzieży na temat doradztwa zawodowego jest wybiórcza, stąd dostrzegamy potrzebę wprowadzenia stałych, cyklicznych zajęć i spotkań podejmujących tematykę z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów, ich rodziców oraz nauczycieli.
Art. 4. Diagnoza
Realizacja zadań ujętych w Wewnątrzszkolnym Systemie Doradztwa Zawodowego poprzedzona zostanie diagnozą stanu wyjściowego wiedzy i zapotrzebowania uczniów, rodziców i nauczycieli na informacje i pomoc w planowaniu dalszego kształcenia oraz kariery zawodowej.
Art. 5. Cele ogólne:
- Pomaganie uczniom w trafnym wyborze zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz w określaniu własnych predyspozycji.
- Dostarczanie uczniom niezbędnych informacji do podjęcia trafnych wyborów zawodowych i określenia dalszej drogi kształcenia.
- Przygotowanie rodziców do efektywnego i twórczego wspierania młodzieży w podejmowaniu przez nich decyzji zawodowych i dalszego kształcenia.
- Pomaganie nauczycielom w realizacji działań w obrębie ich przedmiotu, mających na celu rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.
- Organizowanie spotkań z przedstawicielami uczelni wyższych.
Art. 6. Cele szczegółowe:
- I rok nauki
- uczeń rozwija wiedzę o sobie samym.
- uczeń potrafi dokonać samooceny.
- uczeń potrafi zdiagnozować swoje zapotrzebowanie na informacje edukacyjne i zawodowe.
- rodzice podejmują inicjatywę podniesienia umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi.
- rodzice potrafią określić swoje zapotrzebowanie na informacje edukacyjne i zawodowe.
- nauczyciele znają źródła informacji możliwych do wykorzystania w swoim przedmiocie z zakresu samopoznania uczniów.
- II rok nauki
- uczeń rozwija dociekliwość poznawczą w zakresie znajomości grup zawodowych i specjalności. Poznaje zawody i miejsca pracy.
- uczeń podejmuje inicjatywę poznania realiów rynku pracy.
- uczeń potrafi zinterpretować w stosunku do siebie zdobyte informacje o rynku pracy.
- uczeń zna sposoby radzenia sobie ze zmianami, rozwija umiejętności pozwalające na adaptację do zmieniających się warunków.
- uczeń potrafi podejmować decyzję i zna konsekwencję własnych wyborów.
- uczeń działa w zakresie poszukiwania indywidualnego rozwiązania edukacyjnego i zawodowego.
- uczeń opracowuje indywidualny plan działania.
- rodzice podejmują inicjatywę zdobycia informacji o zawodach i karierach adekwatnych dla swoich dzieci oraz wspólnego zaplanowania dalszej edukacji.
- rodzice, uczniowie i nauczyciele znają instytucje wspierające młodzież w podejmowaniu decyzji zawodowych.
- nauczyciele podejmują działania w obrębie swojego przedmiotu z zakresu doradztwa zawodowego.
- III rok nauki
- uczeń podejmuje realizację zadań określonych w indywidualnym planie działania.
- nauczyciele tworzą warunki sprzyjające wymianie informacji zawodowych między uczniami.
- rodzice podejmują działania wspierające dzieci w realizacji indywidualnego planu działania.
- nauczyciele wspierają ucznia w pozyskiwaniu w konkretnych informacji dotyczących rekrutacji na wybrane uczelnie.
- nauczyciele wspierają w odnalezieniu alternatywnych rozwiązań w wyborze kierunków studiów.
- nauczyciele monitorują zawodowy rozwój absolwentów.
Art. 7. Ewaluacja
- Prowadzona na trzech poziomach: rodzice, uczniowie, nauczyciele.
- Dotyczy osiągnięcia realizacji celów po każdym roku nauki.
Poziom działań | Opis zadań | Treści i sposób realizacji | Czas przeznaczony na realizację | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne | Beneficjenci |
E K S P L O R A C J A |
poznawanie przez ucznia własnych predyspozycji i zainteresowań | testy, warsztaty, konsultacje indywidualne | w zależności od potrzeb | I rok nauki | doradca zawodowy, pedagog psycholog |
uczniowie klas pierwszych liceum |
rozbudzanie świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej | warsztaty, dyskusje, spotkania, rozmowy indywidualne | w zależności od potrzeb | I rok nauki | doradca zawodowy, pedagog psycholog |
uczniowie klas pierwszych liceum | |
K R Y S T A L I Z A C J A |
poznawanie grup zawodowych, specjalności i uświadamianie potrzeby gotowości do mobilności zawodowej | korzystanie z baz danych o zawodach, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, „Dzień Przedsiębiorczości” | w zależności od potrzeb | III rok nauki | doradca zawodowy, wychowawca klasy, nauczyciel przedsiębiorczości | uczniowie klas trzecich |
poznawanie potrzeb rynku pracy i transformacja zdobytych informacji do własnych predyspozycji i zainteresowań | - współpraca z Urzędami Pracy, udział w Targach Pracy, Internet korzystanie z Panoramy Firm, ogłoszenia prasowe itp. - konsultacje indywidualne |
4 godziny wciągu roku szkolnego w zależności od indywidualnych potrzeb | III rok nauki | doradca zawodowy nauczyciel przedsiębiorczości, nauczyciel informatyki | uczniowie klas trzecich | |
kształtowanie umiejętności procesu podejmowania decyzji | - warsztaty, dyskusje, konsultacje indywidualne | w zależności od potrzeb | II rok nauki | doradca zawodowy, psycholog, pedagog | uczniowie i rodzice klas drugich | |
działania nauczycieli na rzecz doradztwa zawodowego i przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej lub edukacji | - praca w klasie i grupach w ramach prowadzonych lekcji przedmiotowych | - w zależności od specyfiki przedmiotu | II rok nauki | przewodniczący zespołów przedmiotowych doradca zawodowy |
uczniowie klas drugich | |
S P E C Y F I K A C J A |
uczniowie wraz z rodzicami wybierają swoje rozwiązanie i opracowują indywidualny plan działania | - warsztaty, doradztwo indywidualne, praca indywidualna | w zależności od potrzeb | II półrocze II roku nauki | wychowawca klasy, doradca zawodowy | -uczniowie klas drugich - rodzice |
przygotowanie dla uczniów i rodziców wykazu instytucji wspierających działania doradcze |
- broszura, ulotki, tablica ogłoszeń | - przekazanie przez nauczycieli wychowawców podczas spotkania z rodzicami w II semestrze drugiej klasy | II rok nauki | doradca zawodowy | - rodzice | |
R E A L I Z A C J A |
uczniowie realizują działania zawarte w indywidualnym planie | - praca indywidualna | - w zależności od indywidualnych potrzeb | III rok nauki | doradca zawodowy, pedagog, psycholog | - uczniowie klas trzecich |
uczniowie zawiązują współprace z zewnętrznymi instytucjami wspierającymi | - Targi Edukacyjne Szkół Wyższych - spotkania w ramach lekcji wychowawczych |
-na lekcjach wychowawczych | III rok nauki | wychowawcy | - uczniowie klas trzecich | |
rodzice wspierają swoje dzieci w realizacji indywidualnych wyborów | - indywidualne konsultacja, współpraca z instytucjami wspierającymi | - w domach rodzinnych | III rok nauki | rodzice | - uczniowie klas trzecich i ich rodzice | |
nauczyciele i wychowawcy stwarzają warunki sprzyjające wymianie informacji między uczniami i monitorują losy absolwentów | - dyskusje prezentacje - sporządzają wykaz |
- w ramach swoich przedmiotów | III rok nauki | wychowawcy | - uczniowie klas trzecich |