Program wychowawczy VIII LO
I
Model absolwenta
II
Program wychowawczy
- Założenia podstawowe
- Cele
- Metody i sposoby działania
III
Zadania pracowników szkoły i rodziców
IV
Sytuacje wymagające pomocyi interwencji wychowawczej
I. Model absolwenta VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Art.1. Absolwent w państwie i społeczeństwie:
- rzetelny, prawy, tolerancyjny, świadomy swoich powinności wobec państwa i społeczeństwa;
- szanujący tradycje narodowe, przywiązany do własnej ojczyzny, znający jej historię i orientujący się w teraźniejszości;
- otwarty na świat i kulturę, wyznający i realizujący w życiu wartości humanistyczne;
- świadomy zagrożeń cywilizacyjnych; przyjazny wobec środowiska naturalnego, szanujący przyrodę, aby zachować ją dla następnych pokoleń;
- przygotowany do samorządności jako formy współżycia społecznego.
Art. 2. Absolwent w szkole wyższej i w pracy:
- wyposażony w podstawową wiedzę oraz umiejętności pozwalające na skuteczne podjęcie dalszej edukacji oraz obowiązków zawodowych;
- przygotowany do planowania, nadzorowania i oceny wyników własnego uczenia się;
- zdolny do rozwiązywania zadań lub problemów w różnych sytuacjach, również tych wymagających postawy twórczej i innowacyjnej;
- skuteczny w komunikowaniu się i współpracy z innymi, także przy zastosowaniu nowych środków multimedialnych.
Art. 3. Absolwent w środowisku i rodzinie:
- związany z tradycją swojej szkoły, aktywny w pomnażaniu jej osiągnięć;
- zdolny do motywowania się do pracy, samokontroli i samooceny;
- wrażliwy na potrzeby innych, gotowy do niesienia im pomocy na miarę swoich możliwości;
- odpowiedzialny za przyjęte przez siebie obowiązki wobec rodziny, środowiska zawodowego i społecznego.
II. Program wychowawczy
Art. 4. Założenia podstawowe:
- Społeczność szkolna – pracownicy i uczniowie - tworzą zespół jednoczący się dla osiągnięcia wyznaczonych celów.
- Działania wychowawcze szkoły są wsparciem działań wychowawczych rodziny, a rodzice uczniów współuczestniczą w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Pracownicy szkoły są świadomi, że ich działania w stosunku do uczniów i współpracowników powinny być zgodne z przyjętymi zasadami wychowania.
- Uczniowie w sposób świadomy spełniają swoje obowiązki oraz korzystają z przysługujących im praw.
- Nauczyciele, pracownicy obsługi, rodzice i uczniowie przyjmują na sa.iebie współodpowiedzialność za szkołę i uczestniczą w rozwiązywaniu jej problemów; uczniowie szczególnie troskliwie rozwiązują problemy w środowisku rówieśniczym.
- Uczący i uczący się kierują się zasadami przyjaznego współżycia między ludźmi, efektywnej współpracy oraz tolerancji dla odmiennych od własnych przekonań.
- Proces wychowawczy przygotowuje uczniów do mądrego korzystania z praw przysługujących człowiekowi.
- Celem działań wychowawczych szkoły jest przygotowanie światłych obywateli, gotowych do respektowania zasad społecznych obowiązujących w życiu zawodowym i publicznym.
Art. 5. Cele wychowawcze:
- Wychowanie uczniów na ludzi:
- o uczciwych i prawdomównych, gotowych prezentować swoje poglądy w taktowny sposób,
- o rzetelnych, obowiązkowych, cechujących się dyscypliną wewnętrzną i poszanowaniem pracy,
- o prawych, postępujących zgodnie z przyjętymi przez społeczeństwo zasadami,
- o o wysokiej kulturze osobistej przejawiającej się w zachowaniu wobec innych, w stosownym i estetycznym wyglądzie, w poszanowaniu miejsc, w których przebywają.
- Wychowanie w poszanowaniu tradycji narodowej oraz tradycji „małej ojczyzny”, ze świadomością konieczności utrzymania i pielęgnowania dziedzictwa regionalnego i narodowego.
- Kształtowanie osobowości otwartych na świat i kulturę innych narodów i społeczeństw.
- Wychowanie uczniów w tolerancji i życzliwości wobec postaw i poglądów innych ludzi.
- Wychowanie uczniów wrażliwych na krzywdę innych (np. cierpiących, niepełnosprawnych, samotnych).
- Wychowanie uczniów do samodzielnej oceny informacji podawanych przez środki masowego przekazu, do ich wartościowania oraz krytycznej oceny patologicznych zjawisk społecznych.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych i proekologicznych.
Art. 6. Metody i sposoby działania
- Lekcje wychowawcze - wspólne wypracowanie tematów lekcji wychowawczych na poszczególnych poziomach – w zakresie następujących obszarów tematycznych:
Klasa I | |
I półrocze
|
II półrocze
|
Obszary tematyczne
|
|
Integracja – pasje, zainteresowania, „ja” wśród innych
|
Stres – radzenie sobie z napięciem, wymaganiami
|
Tolerancja, „Inność”
|
Techniki i metody uczenia się
|
Savoir vivre
|
Komunikacja interpersonalna
|
Relacje międzyludzkie
|
|
Profilaktyka:*
|
|
Klasa II
|
|
I półrocze
|
II półrocze
|
Obszary tematyczne
|
|
Stres – praca pod presją czasową, określenie priorytetów
|
Doradztwo – testy preferencji zawodowych
|
Metody i techniki uczenia się
|
|
Męskość - kobiecość
|
|
Doradztwo – testy preferencji zawodowych
|
|
Profilaktyka:*
|
|
Klasa III
|
|
I półrocze
|
II półrocze
|
Obszary tematyczne
|
|
Doradztwo – rynek pracy
|
Doradztwo – konsultacje indywidualne
|
Stres przedmaturalny
|
|
Savoir vivre
|
|
Profilaktyka:*
|
- Prelekcje dla rodziców i uczniów związane z założeniami systemu wychowawczego:
- problemy z uzależnieniami: alkoholizmem, nikotynizmem, narkomanią,
- problemy okresu dojrzewania,
- przemoc i agresja (organizatorami spotkań są: pedagog i psycholog szkolny oraz dyrekcja)
- Uroczystości i imprezy szkolne:
- uroczystości coroczne, związane z kalendarzem roku szkolnego i kalendarzem świąt:
- 1 września – rozpoczęcie roku szkolnego według opracowanego scenariusza
- 14 października – Dzień Edukacji Narodowej – forma realizacji według propozycji organizatorów
- listopad/grudzień – Dzień Patrona – przedstawienie teatralne lub inna forma, np. widowisko słowno-muzyczne, konkurs recytatorski lub wiedzy o życiu i twórczości poety
- ostatni dzień zajęć dydaktycznych przed przerwą świąteczną - spotkanie opłatkowe z okazji świąt Bożego Narodzenia (odbywa się na terenie szkoły)
- zgodnie z harmonogramem MEN - pożegnanie absolwentów – według opracowanego scenariusza
- zgodnie z harmonogramem MEN – zakończenie roku szkolnego – według opracowanego scenariusza
- uroczystości związane z wydarzeniami historycznymi:
- 11 listopada – Święto Niepodległości – według projektu organizatorów
- 27 grudnia – rocznica powstania wielkopolskiego – lekcje wychowawcze, wystawy, audycja radiowa
- 3 maja – rocznica Konstytucji 3 maja – według projektu organizatorów.
- imprezy:
- wrzesień – pasowanie na ucznia VIII LO, wycieczka integracyjna dla klas pierwszych, „Chrzest pierwszaków”
- początek stycznia – studniówka dla klas trzecich
- początek lutego – połowinki klas drugich
- czerwiec – Dzień Sportu – w ostatnim tygodniu zajęć dydaktycznych, organizacja: nauczyciele wychowania fizycznego, Rada Rodziców, klasa druga (przy współudziale wszystkich nauczycieli),
- odpowiedzialność za organizację uroczystości i imprez:
- klasy I – zakup dwóch choinek i ich wystrój (parter i aula), przygotowanie sal na pisemne egzaminy maturalne,
- klasy II – organizacja wszystkich uroczystości oraz „Chrztu Pierwszaków”, połowinek i Dnia Sportu,
- klasy III – organizacja studniówki,
- Szkolna Rada Uczniowska – organizacja uroczystości wg planu pracy,
- Rada Rodziców – udział w organizacji Dnia Edukacji Narodowej, studniówki.
- uroczystości coroczne, związane z kalendarzem roku szkolnego i kalendarzem świąt:
- Wycieczki i wymiana z zagranicą:
- wycieczki klasowe z wychowawcą
- I klasa – I semestr – wycieczka integracyjna -1 dzień - 1,5 dnia
- II semestr – wycieczka do Śmiełowa – 1 dzień (w terminie wycieczek klas II)
- wycieczka integracyjna może być połączona z wycieczką do Śmiełowa
- II klasa – wycieczka rekreacyjna – maksymalnie 3 dni w jednym terminie
- wycieczki edukacyjne – dla klas I, II, III
- I klasa – I semestr – wycieczka integracyjna -1 dzień - 1,5 dnia
- wycieczki przedmiotowe
- planowanie w czasie trwania godzin lekcyjnych,
- mogą być organizowane dwa razy w roku dla określonej klasy w uzgodnieniu z dyrekcją;
- wymiana zagraniczna
- wycieczki klasowe z wychowawcą
- Działalność pozalekcyjna. Celem działalności pozalekcyjnej jest ukształtowanie absolwenta VIII LO im. Adama Mickiewicza odpowiedzialnego za siebie i innych, wykazującego aktywność społeczną, przygotowanego do uczestnictwa w kulturze, zdolnego do samodzielnego myślenia i kształcenia się. Powyższe cele powinny być realizowane poprzez:
- działalność kół zainteresowań i klubów umożliwiających rozwijanie i pogłębianie zainteresowań młodzieży w zakresie różnych dziedzin nauki, kultury i polityki,
- spotkania z ciekawymi ludźmi w celu poszerzenia zainteresowań młodzieży i kształtowania jej światopoglądu:
- spotkania związane z tradycją i historią VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza,
- spotkania z przedstawicielami świata kultury i polityki,
- spotkania z przedstawicielami świata nauki,
- uczestnictwo w życiu kulturalnym Poznania:
- Proscenium – rozwijanie zainteresowań teatralnych, kształtowanie wrażliwości estetycznej oraz wzbogacanie osobowości poprzez udział w spektaklach teatralnych i poznawanie pracy teatru,
- Prosinfonika – rozwijanie zainteresowań muzycznych, kształtowanie umiejętności odbioru poprzez poznawanie repertuaru muzyki poważnej,
- kino – udział młodzieży w zajęciach Dyskusyjnego Klubu Filmowego oraz w projekcji ciekawych filmów,
- muzea i wystawy – poznawanie dorobku kultury,
- Muzeum Adama Mickiewicza w Śmiełowie,
- udział w okazjonalnych wystawach,
- sesje naukowe związane z planem dydaktycznym i wychowawczym szkoły.
- Sportowe życie szkoły:
- udział reprezentacji VIII LO w rozgrywkach międzyszkolnych,
- Szkolne Igrzyska Sportowe,
- praca w ramach SKS-u z uczniem słabym, chcącym podnieść swą sprawność fizyczną,
- przygotowanie maturzystów do egzaminów sprawnościowych na uczelnie sportowe.
- Samorządność uczniowska:
- Szkolna Rada Uczniowska:
- do SzRU należą wszyscy uczniowie VIIILO
- w skład Zarządu SzRU wchodzą: przewodniczący oraz przedstawiciele poszczególnych poziomów klas; opiekunem SzRU z ramienia dyrekcji jest wicedyrektor do spraw wychowawczych, z ramienia Rady Pedagogicznej samorządem opiekuje się wybrany nauczyciel
- SzRU współpracuje ze wszystkimi organizacjami działającymi na terenie liceum.
- zadania:
- organizowanie życia szkolnego, prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej,
- udział dwóch przedstawicieli uczniów - reprezentantów młodzieży – w Radzie Szkoły i Komisji Stypendialnej,
- udział przewodniczącego i członków SzRU w posiedzeniach plenarnych Rady Pedagogicznej, poświęconych analizie wyników nauczania,
- zgłaszanie projektów zmian w Statucie,
- udzielanie pomocy uczniom mającym problemy z nauką.
- Szkolna Rada Uczniowska:
- Współpraca z rodzicami:
- rozwijanie samorządności rodziców poprzez działania w Radzie Rodziców, zgodnie ze Statutem,
- systematyczny wzajemny kontakt rodziców i nauczycieli:
- wywiadówki i „półwywiadówki”,
- spotkania indywidualne – cotygodniowe godziny przyjęć,
- włączanie rodziców w organizację życia szkolnego i pozaszkolnego:
- wykorzystywanie umiejętności i doświadczenia rodziców w realizacji imprez i wycieczek,
- wykorzystywanie wiedzy rodziców i ich kontaktów w realizacji lekcji wychowawczych,
- pomoc rodziców w organizowaniu kontaktów młodzieży i nauczycieli z wyższymi uczelniami,
- wzajemna wymiana wiedzy i doświadczeń związanych z wychowaniem:
- pomoc rodziców przygotowanych do tego zawodowo młodzieży, wychowawcom i innym rodzicom,
- wykłady dla rodziców w terminach wywiadówek organizowane przez pedagoga lub psychologa szkolnego,
- zorganizowanie dla rodziców warsztatów pedagogicznych prowadzonych przez pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych i przez specjalistów innych placówek zajmujących się wychowaniem.
- Wychowanie prozdrowotne i współpraca ze służbą zdrowia:
- opieka zdrowotna nad młodzieżą szkoły realizowana przez działalność gabinetu pielęgniarskiego,
- realizacja programu dotyczącego oświaty zdrowotnej przez nauczycieli w zakresie przyjętych przez nich obowiązków:
- kształtowanie umiejętności racjonalnego odżywiania i uświadomienie jego wpływu na zdrowie,
- wykorzystanie czasu wolnego od zajęć lekcyjnych na rekreację i sport (organizowanie wycieczek klasowych, rajdów turystycznych itp.),
- wprowadzenie programów profilaktycznych
- wykazywanie wpływu środowiska naturalnego na zdrowie człowieka oraz zapobieganie jego degradacji poprzez udział w akcjach „Sprzątanie świata”,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, przyjmowania postawy asertywnej,
- działalność szkolnego koła PCK:
- stała współpraca z zarządem wojewódzkim PCK.
III. Zadania nauczycieli, wychowawców, innych pracowników i rodziców
Art.7. Zadania nauczycieli związane z procesem dydaktycznym:
- rzetelne przygotowanie i przeprowadzenie każdej lekcji,
- doskonalenie merytoryczne – poszerzanie wiedzy, wzbogacanie warsztatu pracy,
- punktualne rozpoczynanie i kończenie każdej lekcji,
- zapoznanie uczniów z WSO na pierwszych lekcjach w roku szkolnym,
- systematyczne ocenianie uczniów,
- rozwijanie zainteresowań uczniów i dbanie o ich wszechstronny rozwój,
- dodatkowa praca z uczniem zdolnym oraz uczniem wymagającym pomocy i opieki,
- przestrzeganie Statutu Szkoły,
- prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji pracy.
Art. 8. Zadania wychowawcze nauczycieli:
- podejmowanie działań wychowawczych w każdej sytuacji szkolnej (lekcja, przerwa, wycieczka itp.),
- podejmowanie dyskusji w sprawach interesujących uczniów (np. kulturalnych, światopoglądowych, etycznych i politycznych),
- poszanowanie godności osobistej uczniów i kształtowanie u nich takiej samej postawy wobec innych,
- opracowanie planu wychowawczego przez nauczyciela wychowawcę wspólnie z wychowankami,
- otaczanie indywidualną opieką każdego z uczniów i tworzenie przyjaznej atmosfery w klasie,
- czuwanie nad postępami w nauce i frekwencją uczniów,
- utrzymywanie ścisłych kontaktów z nauczycielami uczącymi w klasie, z rodzicami uczniów oraz pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- udział wychowawcy we wszystkich działaniach ważnych dla życia klasy.
Art. 9. Zadania rodziców:
- uczestniczenie w zebraniach klasowych i ogólnoszkolnych,
- stały kontakt ze szkołą w wymagających tego sytuacjach,
- współpraca rodziców w organizowaniu życia pozalekcyjnego klasy i szkoły,
- pomoc (w miarę możliwości) w przedsięwzięciach gospodarczych szkoły.
Art. 10. Zadania służby zdrowia:
- troska o stan zdrowia i higienę uczniów,
- informowanie wychowawcy o zauważonych problemach zdrowotnych uczniów,
- dbałość o gabinet, jego wyposażenie oraz prowadzenie dokumentacji.
IV. Sytuacje wymagające pomocy i interwencji wychowawczej
Art. 11. Sytuacje wynikające z problemów pozaszkolnych:
- rodzinna (np. rodzina patologiczna, ciężka choroba członka rodziny, sytuacja rozwodowa rodziców),
- konflikt ucznia z rodzicami,
- przynależność do grup środowiskowych o oddziaływaniu negatywnym,
- inne.
Art. 12. Sytuacje wynikające z problemów szkolnych:
- konflikt ucznia z nauczycielem,
- konflikt klasy z nauczycielem,
- konflikt ucznia z rówieśnikami (z klasą),
- inne.
Art. 13. Sytuacje wynikające z indywidualnych trudności ucznia.
Art. 14. Sytuacje wynikające z niewłaściwego zachowania ucznia:
- nieuzasadnione opuszczanie zajęć szkolnych, częste spóźnianie się na zajęcia,
- dewastowanie i marnotrawstwo dóbr materialnych,
- nieodpowiedni strój i wygląd,
- stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej,
- unikanie odpowiedzialności za popełnione czyny poprzez obarczanie winą innych,
- palenie papierosów, picie alkoholu oraz stosowanie i rozprowadzanie środków odurzających,
- kłamstwo, fałszerstwo, kradzież,
- wulgarny sposób bycia,
- obojętność wobec czynionego zła,
- czyny podlegające kodeksowi karnemu,
- zachowanie narażające szkołę na utratę dobrego imienia i wizerunku.
Art.15. Formy interwencji i pomocy:
- rozmowa wychowawcza nauczyciela z uczniem,
- rozmowa pedagoga lub psychologa szkolnego z uczniem,
- rozmowa wychowawcy, nauczyciela, psychologa lub pedagoga szkolnego z rodzicami:
- telefoniczna,
- z wezwaniem do szkoły,
- w obecności dyrekcji,
- skierowanie ucznia na rozmowę wychowawczą z dyrektorem,
- w ostateczności rozmowa ucznia z Radą Pedagogiczną,
- obniżenie oceny sprawowania:
- o jeden stopień,
- o więcej niż jeden stopień,
- wpisanie nagany do akt,
- zawieszenie w prawach ucznia z warunkiem zaliczenia materiału ze wszystkich przedmiotów,
- warunkowe pozostawienie w szkole z groźbą usunięcia w przypadku następnego wykroczenia,
- relegowanie ze szkoły po wyczerpaniu innych środków,
- naprawienie wyrządzonej szkody, przeproszenie,
- zaproponowanie pracy naprawczej w godzinach wolnych od zajęć lekcyjnych,
- odebranie prawa do wycieczki lub innej imprezy klasowej lub szkolnej,
- pomoc specjalisty, np. psychologa, lekarza (psychiatry), prawnika, pracownika socjalnego,
- rozwiązanie zaproponowane przez klasę.