Original

DZIAŁ VI Zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 55

  1. Stosowany w Liceum system oceniania jest ściśle powiązany z planowaniem procesu nauczania, jego przebiegiem, ze sposobami gromadzenia informacji, przekazywania ich uczniom i rodzicom oraz ewaluacją pracy nauczyciela.
  2. Główny nacisk położony jest na jego funkcję diagnostyczną, wspierająco-kształcącą, co pozwala rozpoznać potrzeby, przyczyny trudności i zdolności każdego ucznia, stymulować jego rozwój, wdrażać do samokontroli i samooceny, kształtować umiejętności i postawy pożądane społecznie. Szkole zależy na tym, aby uczeń stał się odpowiedzialny za proces uczenia i dążył do kreatywności.

§ 56

  1. Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia.

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
  2. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w Statucie Liceum.
  3. Szczegółowe kryteria oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia ustala się wspólnie dla danych zajęć edukacyjnych w ramach zespołów przedmiotowych jako Przedmiotowy system oceniania, który zawarty jest w odrębnym dokumencie. Ustalone w ten sposób kryteria są obowiązujące dla wszystkich nauczycieli uczących danego przedmiotu.
  4. Szczegółowe kryteria oceniania zachowania zawarte są w załączniku do Statutu.

Rozdział 2
Ocenianie wewnątrzszkolne

§ 57

  1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
  2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

§ 58

Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

  1. formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
  2. ustalanie kryteriów oceniania zachowania - ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali ustalonej w statucie,
  3. przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
  4. ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
  5. ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
  6. ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.

Rozdział 3
Informowanie uczniów i rodziców

§ 59

  1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, na pierwszych spotkaniach, informują uczniów oraz ich rodziców o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych półrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Wychowawcy klasy na początku każdego roku szkolnego, na pierwszych spotkaniach, informują uczniów oraz ich rodziców o:

1) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
2) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

  1. Nieobecność rodziców na pierwszym zebraniu z rodzicami zwalnia nauczycieli i wychowawców z obowiązków wynikających z zapisów zawartych ust. 1 i 2.

§ 60

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom, na zasadach ustalonych przez nauczyciela na początku roku szkolnego.
  2. Nauczyciele informują rodziców (prawnych opiekunów) o postępach w nauce i frekwencji ich dzieci, korzystając z wybranych podanych niżej sposobów:

1) spotkania klasowe lub indywidualne konsultacje z nauczycielami według ustalanego corocznie przez Dyrektora harmonogramu,
2) indywidualne spotkania w terminie ustalonym przez nauczycieli (w miarę potrzeb),
3) korespondencja w zeszytach przedmiotowych lub dzienniczkach ucznia według ustaleń nauczycieli, zestawienia pobrane z e- dziennika,
4) informacja telefoniczna – potwierdzona zapisem w dzienniku,
5) korespondencja w dzienniku elektronicznym.

  1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców, nauczyciel uzasadnia w sposób ustny ustaloną ocenę.

Rozdział 4
Dostosowanie wymagań edukacyjnych

§ 61

  1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  3. Pisemna opinia lub orzeczenie musi być przedstawione Dyrektorowi, pedagogowi szkolnemu i psychologowi. Wychowawca i nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem winni zostać zapoznani z zaleceniami opinii lub orzeczenia. Oryginał dokumentu jest przechowywany w sekretariacie szkoły, a jego kopia – w gabinecie pedagoga szkolnego.

§ 62

  1. Dyrektor, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
  2. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
  3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  4. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, systematyczność jego udziału w zajęciach oraz aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

§ 63

  1. Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
  2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, lub informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
  3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

Rozdział 5
Klasyfikacja śródroczna

§ 64

  1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
  2. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, w terminie do 10 stycznia.
  3. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy – po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
  4. Śródroczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
  5. Nauczyciele zobowiązani są odnotować oceny, o których mowa w ustępie 3 i 4, w dzienniku lekcyjnym na stronie odpowiadającej danemu przedmiotowi.
  6. Informacje dla rodziców uczniów o proponowanych ocenach:

1) nie później niż 2 tygodnie przed wystawieniem ocen śródrocznych wychowawca informuje rodziców o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i z zachowania w formie pisemnej (zestawienie ocen) bądź ustnej (prezentacja ocen rodzicowi) na spotkaniu klasowym lub indywidualnym cotygodniowym spotkaniu z nauczycielem. Ze spotkania dotyczącego proponowanych ocen wychowawca sporządza notatkę z załączoną listą obecności poinformowanych rodziców,
2) nieobecność rodzica na spotkaniu klasowym lub indywidualnym cotygodniowym spotkaniu z nauczycielem zwalnia szkołę z obowiązku powiadamiania rodziców o postępach i trudnościach ucznia. Rodzic zobowiązany jest do samodzielnego skontaktowania się z wychowawcą celem uzyskania wymienionej informacji. Brak kontaktu świadczy o rezygnacji rodzica z uzyskania informacji.

  1. W przypadku czasowej nieobecności wychowawcy w pracy obowiązek poinformowania rodziców spoczywa na osobie zastępującej wychowawcę.

§ 65

  1. Bieżące i półroczne oceny klasyfikacyjne ucznia z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:

1) celujący – 6,
2) bardzo dobry – 5,
3) dobry – 4,
4) dostateczny – 3,
5) dopuszczający – 2,
6) niedostateczny – 1.

  1. Przy ocenianiu bieżącym i ustalaniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych dopuszcza się dodatkowo stosowanie znaku „+” (poza stopniem celującym) oraz znaku „-” (poza stopniem niedostateczny).
  2. Średnia ważona śródroczna jest podstawą do wystawienia śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem następujących progów:

1) poniżej 1,7 – niedostateczny,
2) minimum 1,7 - dopuszczający,
3) minimum 2,6 - dostateczny,
4) minimum 3,6 – dobry,
5) minimum 4,6 –bardzo dobry,
6) minimum 5,4 – celujący.

  1. Nauczyciel ma możliwość podwyższenia oceny śródrocznej, mając na względzie motywującą rolę oceniania wewnątrzszkolnego. W związku z tym przyjmuje się, że średnia ważona ocen cząstkowych poszczególnych przedmiotów, którą wskazuje dziennik elektroniczny, stanowi wyłącznie sugestię dla nauczyciela w trakcie wystawienia oceny śródrocznej ucznia. Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel. Nauczyciel nie może obniżyć oceny śródrocznej ucznia wyznaczonej średnią ważoną ocen cząstkowych uzyskanych w pierwszym półroczu.
  2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
  3. Ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje Liceum,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.

  1. Ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia ustala się według następującej skali:

1) wzorowe,
2) bardzo dobre,
3) dobre,
4) poprawne,
5) nieodpowiednie,
6) naganne.

Rozdział 6
Klasyfikacja roczna

§ 66

  1. Roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia co najmniej na tydzień przed klasyfikacją i informują o ustalonych ocenach uczniów.
  2. Roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
  3. Nauczyciele zobowiązani są odnotować ten fakt wpisem do dziennika lekcyjnego na stronie odpowiadającej danemu przedmiotowi.
  4. Informacje dla rodziców uczniów o proponowanych ocenach:

1) nie później niż 2 tygodnie przed wystawieniem ocen rocznych wychowawca informuje rodziców o przewidywanych ocenach z zajęć edukacyjnych i z zachowania w formie pisemnej (zestawienie ocen) bądź ustnej (prezentacja ocen rodzicowi) na spotkaniu klasowym lub indywidualnym cotygodniowym spotkaniu z nauczycielem. Ze spotkania dotyczącego proponowanych ocen wychowawca sporządza notatkę z załączoną listą obecności poinformowanych rodziców.
2) nieobecność rodzica na spotkaniu klasowym lub indywidualnym cotygodniowym spotkaniu z nauczycielem zwalnia Szkołę z obowiązku powiadamiania rodziców o postępach i trudnościach ucznia. Rodzic zobowiązany jest do samodzielnego skontaktowania się z wychowawcą celem uzyskania wymienionej informacji. Brak kontaktu świadczy o rezygnacji rodzica z uzyskania informacji.

  1. W przypadku czasowej nieobecności wychowawcy w pracy obowiązek poinformowania rodziców spoczywa na osobie zastępującej wychowawcę.

§ 67

  1. Roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według skali wskazanej przepisami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
  2. Średnia ważona roczna jest podstawą do wystawienia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem następujących progów:

1) poniżej 1,7 – niedostateczny,
2) minimum 1,7 - dopuszczający,
3) minimum 2,6 - dostateczny,
4) minimum 3,6 – dobry,
5) minimum 4,6 – bardzo dobry,
6) minimum 5,4 – celujący.
Warunkiem wystawienia pozytywnej oceny rocznej musi być uzyskanie średniej ważonej w wysokości co najmniej 1,7 w każdym półroczu. W przypadku oceny niedostatecznej półrocznej uczeń ma obowiązek zaliczenia treści programowych z wynikiem pozytywnym, tzn. takim, któremu zostanie przypisana wartość średniej ważonej co najmniej w wysokości 1,7. Zaliczenie to powinno być odnotowane w dzienniku lekcyjnym przez nauczyciela.

  1. Nauczyciel ma możliwość podwyższenia oceny rocznej, mając na względzie motywującą rolę oceniania wewnątrzszkolnego. W związku z tym przyjmuje się, że średnia ważona ocen cząstkowych z poszczególnych przedmiotów, którą wskazuje dziennik elektroniczny, stanowi wyłącznie sugestię dla nauczyciela w trakcie wystawienia oceny rocznej ucznia. Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel. Nauczyciel nie może obniżyć oceny rocznej ucznia wyznaczonej średnią ważoną ocen cząstkowych uzyskanych w okresie całego roku szkolnego.
  2. Roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
Roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia ustala się według skali zawartej w § 62.7.

  1. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

Rozdział 7
Uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana

§ 68

  1. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania po złożeniu przez siebie lub rodzica pisemnego wniosku z uzasadnieniem w tej sprawie w terminie 1 dnia po uzyskaniu informacji o ocenie przewidywanej.
  2. Wniosek należy złożyć do Dyrektora, który przekazuje go do rozpatrzenia wychowawcy klasy.
  3. Nauczyciel, kierując się przekazanymi na początku roku szkolnego kryteriami oceniania zachowania, podejmuje decyzję w terminie dwóch dni od otrzymania wniosku i informuje pisemnie wnioskodawcę o rozstrzygnięciu.

§ 69

Warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Uczeń:

  1. systematycznie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych – frekwencja na zajęciach wynosi co najmniej 50 %,
  2. nie unika sprawdzianów w wyznaczonym terminie,
  3. nie przekracza dozwolonej liczby nieprzygotowań.

§ 70

  1. Uczeń spełniający warunki określone w Statucie może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych po złożeniu przez siebie lub rodzica pisemnego wniosku z uzasadnieniem w tej sprawie w terminie jednego dnia po uzyskaniu informacji o ocenie przewidywanej.
  2. Wniosek należy złożyć do sekretariatu szkoły, który przekazuje go do rozpatrzenia nauczycielowi klasyfikującemu ucznia z danych zajęć edukacyjnych.
  3. Nauczyciel, kierując się przekazanymi na początku roku szkolnego wymaganiami edukacyjnymi niezbędnymi do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, podejmuje decyzję w terminie dwóch dni od otrzymania wniosku i informuje pisemnie Dyrektora i wnioskodawcę o rozstrzygnięciu za pośrednictwem sekretariatu szkoły.

Rozdział 8
Uczeń nieklasyfikowany

§ 71

  1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
  2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
  3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

§ 72

  1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
  2. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez Dyrektora, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
  5. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.

§ 73

  1. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, którego zawartość określił minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Do protokołu dołącza się pisemne prace zdającego i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen zdającego.
  2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
  3. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, chyba że zostało złożone uzasadnione zastrzeżenie.
  4. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, do którego może także być złożone uzasadnione zastrzeżenie.
  5. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia jest ostateczna, chyba że zostało złożone uzasadnione zastrzeżenie.
  6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora.

Rozdział 9
Zastrzeżenie do oceny rocznej

§ 74

  1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
  2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej, jednak nie później niż 2 dni robocze od daty zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

§ 75

  1. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor powołuje komisję, która w przypadku:

1) rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z tych zajęć edukacyjnych,
2) rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

  1. Sprawdzian przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zasadnych zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).Termin sprawdzianu ustala Dyrektor.
  2. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  3. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 76

  1. Z prac komisji sporządza się protokół, którego zawartość określił minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen zdającego. Do protokołu dołącza się pisemne prace i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach zdającego.
  2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora.
  3. Wymienione przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

Rozdział 10
Egzamin poprawkowy

§ 77

  1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
  2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
  3. Wychowawca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania rodziców lub opiekunów ucznia o terminie egzaminu poprawkowego najpóźniej w ostatnim dniu zajęć szkolnych, a nauczyciel przedmiotu do przekazania uczniowi w tym samym terminie zakresu materiału objętego egzaminem.

§ 78

  1. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora.
  2. Nauczyciel prowadzący określone zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  3. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, którego zawartość określił minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Do protokołu dołącza się pisemne prace i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach zdającego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen zdającego.
  4. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora, nie później niż do końca września.
  5. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego z przedmiotu, który nie jest kontynuowany w klasie programowo wyższej, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

Rozdział 11
Promowanie i ukończenie szkoły

§ 79

  1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
  2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
  3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

§ 80

  1. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię i etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
  2. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w szkole ponadgimnazjalnej otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 81

  1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej.
  2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Do średniej ocen wlicza się także oceny uzyskane z religii i etyki.