DZIAŁ III Organizacja Liceum
Rozdział 1
Organizacja pracy szkoły
§ 19
- Rok szkolny w Liceum rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy z dniem 31 sierpnia następnego roku.
- Dyrektor może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych w wymiarze do 10 dni.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych, ferii zimowych i letnich określają przepisy ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.
1) pierwsze półrocze zaczyna się wraz z rozpoczęciem roku szkolnego i trwa do końca roku kalendarzowego,
2) drugie półrocze trwa do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
3) klasyfikację śródroczną przeprowadza się w tygodniu następującym po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych w pierwszym półroczu,
4) klasyfikację roczną przeprowadza się w ostatnim tygodniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych w danym roku szkolnym,
5) ostateczne terminy klasyfikacji śródrocznej i rocznej zgodne z zasadą ujętą w punktach 3) i 4) ustala Dyrektor w terminarzu roku szkolnego przekazywanym do publicznej wiadomości na pierwszym zebraniu z rodzicami w danym roku szkolnym i umieszczanym na stronie internetowej Liceum.
§ 20
- W Liceum obowiązuje klasowo-lekcyjny system nauczania.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Tygodniowy wymiar obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć lekcyjnych określa obowiązujący dla danej klasy szkolny plan nauczania, uwzględniający wymogi ochrony zdrowia i higieny pracy, racjonalnie ustalający pracę uczniów i nauczycieli. Plan nauczania powinien być zgodny z podstawą programową i programem nauczania wybranym przez nauczycieli lub zatwierdzonym autorskim programem nauczania dla danego przedmiotu.
- Niektóre zajęcia obowiązkowe, w tym dotyczące przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym, zajęcia kół zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone w zespołach międzyoddziałowych.
- Dyrektor corocznie decyduje o tym, na jakich zajęciach ze względu na konieczność stworzenia specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa, dojdzie do podziału oddziałów na grupy.
-
Oddział może być podzielony na grupy, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji Narodowej w spawie ramowych planów nauczania dla szkół publicznych
-
Dyrektor może przebudować dzień zajęć w celu umożliwienia uczestnictwa społeczności szkolnej w wydarzeniach uznanych za ważne z punktu widzenia wychowawczego.
-
Dyrektor ustala szczegółową organizację dnia i zadania nauczycieli, szczególnie w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom uczestniczącym w wymienionych wydarzeniach.
§ 21
- W Liceum, dzięki współpracy z Politechniką Poznańską, Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu, istnieją klasy akademickie, w których realizowane są następujące przedmioty w zakresie rozszerzonym:
1) Informatyka, matematyka, fizyka (Informatyczna Klasa Akademicka),
2) matematyka, informatyka, fizyka (Matematyczna Klasa Akademicka),
3) fizyka, informatyka, matematyka (Fizyczna Klasa Akademicka),
4) chemia, informatyka, matematyka (Chemiczna Klasa Akademicka),
5) biologia, chemia (Patronackie Klasy Medyczne),
6) matematyka, geografia, język angielski i/lub język niemiecki (Ekonomiczna Klasa Akademicka).
- Przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym ustala Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą,
- Szkoła zapewnia nauczanie indywidualne zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 22
- Szkoła prowadzi różnorodne zajęcia pozalekcyjne w ramach funduszy przyznawanych przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta zgodnie z zainteresowaniami uczniów.
- W Liceum działają między innymi:
1) kluby: Szkolny Klub Sportowy, Klub Ośmiu, Artystyczny Salonik, Stowarzyszenie Szkół Aktywnych,
2) koła: Koło Teatralne Proscenium, Szkolne Koło Wielkopolskiego Stowarzyszenia Pamięci Armii Krajowej,
3) Stowarzyszenie Współpracy ze Wschodem MEMORAMUS,
4) Chór Szkolny, Schola,
5) Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci.
- Liceum prowadzi współpracę z innymi szkołami europejskimi, której celem jest nawiązanie i pogłębianie kontaktów z młodzieżą innych narodowości i kultur. Odbywa się ona poprzez:
1) całoroczną wymianę młodzieży,
2) realizację wspólnych zadań dydaktycznych,
3) spotkania nauczycieli w ramach różnych programów międzynarodowych.
§ 23
- Podstawę organizacji nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym stanowi arkusz organizacji Liceum, opracowany przez Dyrektora w oparciu o szkolny plan nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę po jego zaopiniowaniu przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.
- W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników Liceum, w tym liczbę stanowisk kierowniczych, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
§ 24
- Działalność edukacyjna Liceum jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania (uwzględniający wymiar wychowawczy) obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym,
3) program profilaktyki, dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.
-
Szkolny zestaw programów nauczania, program wychowawczy szkoły oraz program profilaktyki tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. Są one odrębnymi dokumentami.
§ 25
- W Liceum udzielana jest uczniom, w razie występującej potrzeby, pomoc psychologiczno-pedagogiczna w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
3) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
4) porad i konsultacji.
-
W razie występującej potrzeby pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Rozdział 2
Biblioteka szkolna
§ 26
- Biblioteka szkolna, składająca się z księgozbioru, czytelni i pracowni multimedialno- informacyjnej, służy realizacji potrzeb dydaktycznych i wychowawczych Liceum, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela i ucznia, popularyzowaniu wiedzy.
- Biblioteka szkolna wspomaga nauczycieli w:
1) kształceniu umiejętności posługiwania się językiem polskim, w tym dbałości o wzbogacanie zasobu słownictwa uczniów,
2) przygotowaniu uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,
3) stwarzaniu uczniom warunków do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów.
§ 27
- Biblioteką kieruje nauczyciel bibliotekarz zobowiązany w szczególności do:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji,
2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u nich nawyku czytania i uczenia się,
4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
5) współpracy z nauczycielami w celu uzgodnienia kierunków gromadzenia zbiorów specjalistycznych i informowania o nowościach wydawniczych,
6) gromadzenia, oprawy i selekcji zbiorów, prowadzenia katalogów książek, wydzielania księgozbioru podręcznego,
7) dokonywania okresowych analiz stanu czytelnictwa i przedstawianie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych oddziałów,
8) poszerzania swej wiedzy z zakresu bibliotekarstwa, informacji naukowej, krytyki literackiej, wiedzy o książce,
9) współpracy z innymi placówkami bibliotecznymi, aby umożliwić swoim czytelnikom korzystanie ze zbiorów niebędących w dyspozycji biblioteki.
- Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowywanie księgozbioru, czasopism, multiteki,
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i ich wypożyczanie,
3) prowadzenie zajęć dydaktycznych z uczniami, szczególnie edukacji czytelniczo-medialnej.
- Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po jej zakończeniu.
- Użytkownikami biblioteki są uczniowie, pracownicy szkoły i rodzice.
- Zasady korzystania z biblioteki określa regulamin biblioteki, który jest odrębnym dokumentem.
Rozdział 3
Opieka
§ 28
- Dyrektor zapewnia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Liceum.
- Nauczyciele zapewniają bezpieczeństwo uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Liceum.
- Szczegółowe zasady bezpieczeństwa w pomieszczeniach szkolnych określają regulaminy korzystania z sal lekcyjnych i innych pomieszczeń, które są odrębnymi dokumentami.
- Szczegółowe zasady bezpieczeństwa podczas imprez szkolnych i wycieczek określa regulamin imprez i wycieczek, który jest odrębnym dokumentem.
- Szczegółowe zasady bezpieczeństwa podczas przerw międzylekcyjnych określa regulamin pełnienia dyżurów, który jest odrębnym dokumentem.
§ 29
- Liceum zapewnia wszystkim uczniom możliwość korzystania z bufetu. Pomieszczenie bufetu pełni jednocześnie funkcję świetlicy.
- Bufet prowadzony jest przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na bazie wynajmowanych na terenie szkoły pomieszczeń.
- Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania Liceum proponuje miejsca w bursach i internatach miasta Poznania.
§ 30
- Uczniowie otoczeni są opieką medyczną sprawowaną przez pielęgniarkę, zgodnie z przepisami normującymi funkcjonowanie służby zdrowia w szkole.
- Szkoła posiada gabinet pielęgniarski.
- Godziny pracy szkolnej służby zdrowia winny umożliwiać korzystanie z opieki pielęgniarskiej przynajmniej dwa razy w tygodniu.
- Pacownicy służby zdrowia są odpowiedzialni za gabinet, jego wyposażenie oraz prowadzenie zgodnej z obowiązującymi przepisami dokumentacji.
Rozdział 4
Realizacja zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania.
§ 31
W warunkach ograniczenia lub zawieszenia zajęć edukacyjnych w szkole obowiązują regulacje prawne wprowadzone przez uprawnione do tego władze oświatowe. Dyrektor szkoły, nauczyciele, uczniowie oraz rodzice (opiekunowie prawni) są zobowiązani podporządkować się regulacjom prawnym wprowadzonym na czas zaistnienia sytuacji nadzwyczajnych.
§32
W okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych w budynku szkoły, dopuszcza się realizację procesu nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym nauczanie online lub inne określone przepisami prawa.
§33
Dyrektor w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych w budynku szkoły, realizuje zadania określone w nadzwyczajnych regulacjach prawnych, w szczególności:
- Kieruje pracą społeczności szkolnej, informuje nauczycieli, uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o regulacjach prawnych wprowadzonych przez władze oświatowe.
- Wydaje samodzielne decyzje albo w porozumieniu z radą pedagogiczną lub nauczycielami, koordynuje współpracę pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami (opiekunami prawnymi).
- Zarządza odbywanie rad pedagogicznych z wykorzystaniem metod komunikacji na odległość (rada pedagogiczna online).
- Samodzielnie lub w uzgodnieniu z nauczycielami podejmuje decyzje dotyczące realizacji treści nauczania, sposobu monitorowania postępów w nauce oraz sposobów oceniania.
- Określa sposób dokumentowania realizacji programu nauczania oraz innych zadań przez pracowników szkoły.
- Podejmuje inne decyzje, zgodnie z uprawnieniami wprowadzonymi na czas obowiązywania szczególnych regulacji prawnych, w tym dotyczące: realizacji podstawy programowej, klasyfikowania i organizacji egzaminów.