Original

DZIAŁ II Organy Liceum


Rozdział 1
Zagadnienia podstawowe

§ 8

  1. Organami Liceum są:
    1) Dyrektor szkoły,
    2) Rada Pedagogiczna,
    3) Samorząd Uczniowski,
    4) Rada Rodziców.
  2.  Każdy z organów szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami.

Rozdział 2
Dyrektor

§ 9

  1. Szkołą kieruje Dyrektor, któremu stanowisko powierza Prezydenta Miasta Poznania.
  2. Dyrektor szkoły, zwany dalej Dyrektorem, jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników, przewodniczącym Rady Pedagogicznej. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:

1) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły,
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej podjętymi w ramach jej kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę,
3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów,
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i w doskonaleniu zawodowym,
5) zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych.

§ 10

  1. Do właściwości Dyrektora, wynikających z ustawy - Prawo oświatowe, należy w szczególności:

1) kierowanie działalnością szkoły,
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) współpraca z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
5) tworzenie zespołów przedmiotowych i wychowawczych, a także powoływanie ich przewodniczących,
6) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Liceum,
7) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę - w szczególności co najmniej raz w roku dokonanie kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do Liceum, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, określenie kierunków ich poprawy,
8) współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz ośrodkami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
9) odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminu maturalnego,
10) stwarzanie warunków do działania w Liceum: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
11) skreślanie ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w Statucie Liceum na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Szkolnej Rady Uczniowskiej,
12) przedstawianie Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły,
13) wstrzymywanie wykonania uchwał Rady Pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa,
14) dopuszczanie do użytku zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
15) podawanie do publicznej wiadomości, w terminie do dwóch tygodni od daty zakończenia zajęć dydaktycznych w określonym roku szkolnym, zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
16) podejmowanie działań organizacyjnych umożliwiających obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły,
17) zezwalanie uczniowi na indywidualny program lub tok nauki,
18) organizowanie uczniowi, który posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, takiego nauczania, w porozumieniu z organem prowadzącym,
19) odpowiedzialność za uwzględnienie w szkolnym zestawie programów nauczania całości podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego,
20) możliwość ustalenia, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Szkolnej Rady Uczniowskiej, dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
21) możliwość ustalenia, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Szkolnej Rady Uczniowskiej oraz za zgodą organu prowadzącego innych dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno- wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty,
22) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom.

  2. Do zadań Dyrektora, wynikających z ustawy – Karta Nauczyciela – należy w szczególności:

1) decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Liceum,
2) powierzanie stanowisk wicedyrektorów, a także odwoływanie z nich (po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i Rady Pedagogicznej),
3) decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Liceum,
4) występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Liceum,
5) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i pozostałych pracowników Liceum, którzy mają status pracowników samorządowych,
6) organizowanie procesu awansu zawodowego nauczycieli,
7) współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi w zakresie ustalonym ustawą o związkach zawodowych,
8) administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych zgodnie z ustalonym regulaminem tegoż funduszu, stanowiącym odrębny dokument.

§ 11

  1.  Dyrektor jako przewodniczący Rady Pedagogicznej jest zobowiązany do:

1) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady Pedagogicznej w celu podnoszenia jakości pracy szkoły,
2) podejmowania działań umożliwiających rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
3) dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli, oddziaływania na postawę nauczycieli, pobudzania ich do twórczej pracy, innowacji i podnoszenia kwalifikacji,
4) zapoznawania Rady Pedagogicznej z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego oraz omawiania trybu i form ich realizacji.

  1. W wykonaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z pozostałymi organami Liceum.

§ 12

  1. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w sprawach z zakresu skreślenia z listy uczniów, jest organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.
  2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w sprawach dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, jest organ prowadzący szkołę.

Rozdział 3
Rada Pedagogiczna

§ 13

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Liceum. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  3. W ciągu roku szkolnego odbywają się posiedzenia Rady Pedagogicznej, a w szczególności przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy Dyrektora, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  4.  Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego Liceum,
3) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, orderów, odznaczeń i innych wyróżnień,
4) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
5) propozycje Dyrektora dotyczące kandydatów do powierzania im funkcji kierowniczych w Liceum,
6) programy nauczania zaproponowane przez nauczycieli Dyrektorowi przed dopuszczeniem ich do użytku w szkole jako szkolny zestaw programów nauczania,
7) podjęcie w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje,
8) powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący szkołę,
9) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi.

  1. Rada Pedagogiczna ponadto:

1) przygotowuje projekt Statutu Liceum albo jego zmian i uchwala statut lub wprowadzone zmiany,
2) przyjmuje koncepcję pracy szkoły,
3) może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora, a do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z innego stanowiska kierowniczego w szkole,
4) typuje przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły,
5) wchodzi w porozumienie z Radą Rodziców celem uchwalenia przez nią programu wychowawczego oraz programu profilaktyki szkoły.

§ 14

  1. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, a szczególnie tych, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Liceum.
  3. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej z zakresu jej kompetencji stanowiących, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  4. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w sposób określony w regulaminie.

Rozdział 4
Samorząd Uczniowski

§ 15

  1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Liceum.
  2. Organem samorządu reprezentującym ogół uczniów jest Szkolna Rada Uczniowska. Zasady jej wyboru i działania określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  3. Regulamin Szkolnej Rady Uczniowskiej nie może być sprzeczny ze Statutem Liceum i jest odrębnym dokumentem.
  4. Szkolna Rada Uczniowska może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak prawo:

1) do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treściami, celami i stawianymi wymaganiami,
2) do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6) wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

  1. Szkolna Rada Uczniowska:

1) sporządza wnioski o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów dla uczniów,
2) wyraża opinię na temat ucznia, któremu grozi skreślenie z listy uczniów.

Rozdział 5
Rada Rodziców

§ 16

  1. Rada Rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców uczniów Liceum.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzą przedstawiciele rad klasowych – po jednym z danej klasy, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej klasy. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który jest odrębnym dokumentem i w którym określa się w szczególności:

1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady Rodziców,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad klasowych oraz przedstawicieli rad klasowych do Rady Rodziców Liceum.

§ 17

  1. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Liceum, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  2.  Do kompetencji Rady Rodziców należy:

1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
a) programu wychowawczego Szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, jeśli zaistnieje potrzeba ich sporządzenia,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora,
4) opiniowanie dodatkowych zajęć edukacyjnych.

  1. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego lub programu profilaktyki, program ten ustala Dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora Liceum obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
  2. Rada Rodziców wspiera statutową działalność Liceum we wszystkich jej dziedzinach, w tym również gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.

Rozdział 6
Zasady współdziałania organów Liceum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi

§ 18

  1. Każdemu organowi szkoła zapewnia możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w Statucie.
  2. Dyrektor zapewnia wszystkim organom bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
  3. Każdy z organów Liceum współdziała z pozostałymi dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły.
  4. Konflikty i spory wynikające pomiędzy organami Liceum rozstrzyga się – z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego – wewnątrz Liceum po wysłuchaniu opinii stron.
  5. Mediatorem w sytuacjach konfliktowych jest Dyrektor, może nim być także jeden z organów Liceum, jeśli pozostałe wyrażą na to zgodę.
  6.  Nierozstrzygnięty spór między Dyrektorem a Radą Pedagogiczną oraz między Dyrektorem i Radą Rodziców rozstrzyga organ prowadzący szkołę lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny.