Original

DZIAŁ I Postanowienia wstępne


Rozdział 1
Nazwa i typ szkoły

§ 1

  1. VIII Liceum Ogólnokształcące, zwane dalej Liceum, jest ponadgimnazjalną szkołą publiczną, utrzymywaną i prowadzoną przez państwo, opartą na podbudowie programowej gimnazjum, która w trzyletnim cyklu kształci i wychowuje uczniów zgodnie z ich uzdolnieniami oraz celami i zasadami systemu oświaty Rzeczypospolitej Polskiej oraz od roku szkolnego 2019/2020 ponadpodstawową szkołą publiczną, utrzymywaną i prowadzoną przez państwo, opartą na podbudowie programowej szkoły podstawowej, która w czteroletnim cyklu kształci i wychowuje uczniów zgodnie z ich uzdolnieniami oraz celami i zasadami systemu oświaty Rzeczypospolitej Polskiej.
  2.  Patronem Liceum jest Adam Mickiewicz.
  3.  Szkoła została założona w 1924 roku przez księdza Czesława Piotrowskiego.
  4.  Siedziba Liceum znajduje się w Poznaniu, przy ulicy Hipolita Cegielskiego 1.
  5.  Liceum jest jednostką budżetową działającą na podstawie ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku.
  6.  Szczegółowe zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określa ustawa o finansach publicznych i ustawa o rachunkowości.

§ 2

  1. Organem prowadzącym Liceum jest Miasto Poznań.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.

§ 3

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej (okrągłej) o treści:
    VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  2. Szkoła używa pieczęci urzędowej (podłużnej) o treści:
    VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza
    ul. Hipolita Cegielskiego 1, 61-862 Poznań
    tel. 61 866-10-37, fax 61 866-33-87
    REGON 000248935, NIP 779-10-63-554
  3. Szkoła używa tablicy o treści:
    VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

§ 4

  1. Liceum spełnia funkcje:

1) kształcącą,
2) wychowawczą,
3) opiekuńczą,
4) kulturotwórczą,
tworząc warunki wszechstronnego rozwoju uczniów.

  1. Liceum jako kolejny etap systemu edukacji, dający wykształcenie średnie ogólne z możliwością uzyskania świadectwa maturalnego, służy realizacji polityki oświatowej i społecznej państwa, przygotowując młodzież różnych środowisk społecznych do ubiegania się o przyjęcie na studia w szkołach wyższych, do podjęcia kształcenia zawodowego w różnych formach oraz do wyboru pracy.
  2.  Po ukończeniu nauki w Liceum uczeń posiada pełne średnie wykształcenie i otrzymuje świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego upoważniające go do kontynuowania nauki w szkołach policealnych.
  3. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu maturalnego przeprowadzonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną i złoży go z pozytywnym wynikiem, otrzymuje świadectwo dojrzałości wystawiane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną upoważniające go do kontynuowania nauki w szkołach wyższych.

Rozdział 2
Cele i zadania Liceum

§ 5

  1. Liceum kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka.
  2.  Nauczanie i wychowanie w Liceum – respektując chrześcijański system wartości – za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego.
  3.  Liceum zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowując go do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, wolności, sprawiedliwości, tolerancji i solidarności.

§ 6

  1. Liceum realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze określone w ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz cele i zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profilaktyki, które są odrębnymi dokumentami.
  2. Kształcenie w Liceum ma na celu:

1) wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniający ich indywidualne zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje psychofizyczne,
2) wychowanie uczniów na świadomych, twórczych i odpowiedzialnych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej
szczególnie przez:
a) wyposażenie uczniów w nowoczesną wiedzę humanistyczną, przyrodniczą, matematyczną, techniczną i ekonomiczną,
b) rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i aspiracji uczniów,
c) doskonalenie umiejętności wartościowania, oceniania i wnioskowania jako warunków działania,
d) kształtowanie humanistycznej i patriotycznej, a jednocześnie otwartej na postępowe osiągnięcia innych narodów postawy uczniów,
e) wpajanie poszanowania dla konstytucyjnych zasad ustrojowych, przyjętych norm społecznych oraz instytucji państwowych,
f) przygotowanie uczniów do samodzielnego, odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu politycznym, gospodarczym, kulturalnym i rodzinnym,
g) kształtowanie wrażliwości społecznej, emocjonalnej, estetycznej uczniów, a także nawyków dbania o własny, prawidłowy rozwój psychofizyczny,
h) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

§ 7

  1.  Istotnym elementem prowadzonego w Liceum procesu dydaktycznego jest diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów. Opiera się ono na szczegółowych zasadach wewnątrzszkolnego oceniania.
  2.  Liceum realizuje statutowe cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami i instytucjami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi, tworząc optymalne warunki osiągania wysokich efektów swej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
  3.  Do realizacji statutowych celów i zadań szkoła zatrudnia nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego oraz innych specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pracowników na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi.