DZIAŁ I Postanowienia wstępne
Rozdział 1
Nazwa i typ szkoły
§ 1
- VIII Liceum Ogólnokształcące, zwane dalej Liceum, jest ponadgimnazjalną szkołą publiczną, utrzymywaną i prowadzoną przez państwo, opartą na podbudowie programowej gimnazjum, która w trzyletnim cyklu kształci i wychowuje uczniów zgodnie z ich uzdolnieniami oraz celami i zasadami systemu oświaty Rzeczypospolitej Polskiej oraz od roku szkolnego 2019/2020 ponadpodstawową szkołą publiczną, utrzymywaną i prowadzoną przez państwo, opartą na podbudowie programowej szkoły podstawowej, która w czteroletnim cyklu kształci i wychowuje uczniów zgodnie z ich uzdolnieniami oraz celami i zasadami systemu oświaty Rzeczypospolitej Polskiej.
- Patronem Liceum jest Adam Mickiewicz.
- Szkoła została założona w 1924 roku przez księdza Czesława Piotrowskiego.
- Siedziba Liceum znajduje się w Poznaniu, przy ulicy Hipolita Cegielskiego 1.
- Liceum jest jednostką budżetową działającą na podstawie ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 roku.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określa ustawa o finansach publicznych i ustawa o rachunkowości.
§ 2
- Organem prowadzącym Liceum jest Miasto Poznań.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
§ 3
- Szkoła używa pieczęci urzędowej (okrągłej) o treści:
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Szkoła używa pieczęci urzędowej (podłużnej) o treści:
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza
ul. Hipolita Cegielskiego 1, 61-862 Poznań
tel. 61 866-10-37, fax 61 866-33-87
REGON 000248935, NIP 779-10-63-554 - Szkoła używa tablicy o treści:
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
§ 4
- Liceum spełnia funkcje:
1) kształcącą,
2) wychowawczą,
3) opiekuńczą,
4) kulturotwórczą,
tworząc warunki wszechstronnego rozwoju uczniów.
- Liceum jako kolejny etap systemu edukacji, dający wykształcenie średnie ogólne z możliwością uzyskania świadectwa maturalnego, służy realizacji polityki oświatowej i społecznej państwa, przygotowując młodzież różnych środowisk społecznych do ubiegania się o przyjęcie na studia w szkołach wyższych, do podjęcia kształcenia zawodowego w różnych formach oraz do wyboru pracy.
- Po ukończeniu nauki w Liceum uczeń posiada pełne średnie wykształcenie i otrzymuje świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego upoważniające go do kontynuowania nauki w szkołach policealnych.
- Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu maturalnego przeprowadzonego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną i złoży go z pozytywnym wynikiem, otrzymuje świadectwo dojrzałości wystawiane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną upoważniające go do kontynuowania nauki w szkołach wyższych.
Rozdział 2
Cele i zadania Liceum
§ 5
- Liceum kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka.
- Nauczanie i wychowanie w Liceum – respektując chrześcijański system wartości – za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości do ojczyzny oraz poszanowania polskiego dziedzictwa kulturowego.
- Liceum zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowując go do wypełnienia obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, wolności, sprawiedliwości, tolerancji i solidarności.
§ 6
- Liceum realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze określone w ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz cele i zadania wynikające z programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profilaktyki, które są odrębnymi dokumentami.
- Kształcenie w Liceum ma na celu:
1) wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniający ich indywidualne zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje psychofizyczne,
2) wychowanie uczniów na świadomych, twórczych i odpowiedzialnych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej
szczególnie przez:
a) wyposażenie uczniów w nowoczesną wiedzę humanistyczną, przyrodniczą, matematyczną, techniczną i ekonomiczną,
b) rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i aspiracji uczniów,
c) doskonalenie umiejętności wartościowania, oceniania i wnioskowania jako warunków działania,
d) kształtowanie humanistycznej i patriotycznej, a jednocześnie otwartej na postępowe osiągnięcia innych narodów postawy uczniów,
e) wpajanie poszanowania dla konstytucyjnych zasad ustrojowych, przyjętych norm społecznych oraz instytucji państwowych,
f) przygotowanie uczniów do samodzielnego, odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu politycznym, gospodarczym, kulturalnym i rodzinnym,
g) kształtowanie wrażliwości społecznej, emocjonalnej, estetycznej uczniów, a także nawyków dbania o własny, prawidłowy rozwój psychofizyczny,
h) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
§ 7
- Istotnym elementem prowadzonego w Liceum procesu dydaktycznego jest diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów. Opiera się ono na szczegółowych zasadach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Liceum realizuje statutowe cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami i instytucjami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi, tworząc optymalne warunki osiągania wysokich efektów swej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
- Do realizacji statutowych celów i zadań szkoła zatrudnia nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego oraz innych specjalistów z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pracowników na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi.